Registreren, registreren en repatrieren - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu Registreren, registreren en repatrieren - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu

Registreren, registreren en repatrieren

Door: Gonny

Blijf op de hoogte en volg Janengonny

29 Maart 2020 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo allemaal,
Fijn dat jullie allemaal zo meeleven met ons. Dat doet goed!
Helaas zit er nog weinig schot in de zaak. We zitten nog steeds op da camping in Christchurch. We mogen ons niet meer verplaatsen. Gelukkig staan we wel op een beter plekje. En sinds kort poepen en douchen in de camper. Dat hadden we nog niet eerder gedaan, maar ik moet zeggen het valt niet tegen. De douche is klein, maar hij doet het goed. En dagelijks de plee legen en water tappen is een ritueel geworden. Blij dat we zo’n goede camper hebben. Ook hebben we de verwarming gevonden en die doet het prima, dus eigenlijk niets te klagen.
We zouden 7 april pas terugvliegen dus het is nog gewoon vakantie. Nou dat is het niet meer, want we zijn ongeveer de hele dag bezig met bellen, mailen met buitenlandse zaken, bijzondere bijstand, ambassade etc. En dan is je beltegoed weer op, valt de WiFi uit. Nou ja gelukkig zijn we cracks met dat soort dingen. ..maar niet heus. Je moet je overal registreren, we staan al op vier lijsten, die weer niet met elkaar contacten. Nou ja, baat het niet ...
We doen hier veel contacten op met andere Nederlanders die in hetzelfde schuitje zitten (er zitten dus 2000 Nederlanders in NZ) en soms maken we elkaar gek. Er is zoveel onzekerheid over alles. Onze emoties wisselen per uur tussen labiel en laconiek.
Het dagelijkse leven ligt hier helemaal stil. De supermarkten en apotheken zijn open, rest is dicht. Er is deurbeleid, overal sanitisers en 2 meter afstand verplicht. Iedereen houdt zich er aan. Gisteren zijn we gewandeld naar het enorme park hier in Christchurch. Een uur heen, een uur daar en een uur weer terug. Heerlijk en een prachtig park. Gaan we vaker doen.
Onderweg loopt iedereen met een boog om je heen. “ sorry, nothing personal”. Wij vinden het bijzonder en heel goed. Heel gedisciplineerd. In Nederland was dat eerst wel anders, dacht ik.
In ieder geval tot de 31e is er geen actie van BZ te verwachten. Maar geruchten spreken over 31 mei???
We hebben in ieder geval een appartement geboekt vanaf 2 tot 16 april en dan leveren we de camper in. De camperboer rekent woekerprijzen voor verlenging. De motels boeken alleen voor 4 weken. Dat appartement, via Airbnb ligt in het centrum van Christchurch, lekker dicht bij dat park. Leuk en we hebben er zin in, dat geeft weer even nieuwe energie.
Nou zo zitten we er dus bij. We weten dat het in Nederland ook niet allemaal rozengeur en maneschijn is. We contacten gelukkig veel met onze kinderen en dat geeft ook energie. Zij denken en leven lekker met ons mee. Dat is fijn.
Nog even een update over de yahtzee 16-20 voor Jan helaas. Het spel wordt met het mes op tafel gespeeld.
Nou ik vrees, dat er nog wel wat berichtjes zullen volgen met helaas wat minder spectaculaire foto’s. Wij hebben tenminste nog vakantie gehad. Er staan hier ook Nederlanders die de camper hebben opgehaald en nu hier staan en moeten blijven. Bah!

• 29 Maart 2020 - 09:36

Joyce:

Dit is wel helemaal k*t. Maar hoe snel verleg je grenzen nietwaar. Jullie zijn al blij met.......
    Het zijn rare tijden. Ik duim steeds voor jullie en een vriendin in Bali. Mijn vrienden die in de Philippijnen waren zijn inmiddels terug. Dus het lukt wel soms. Het is een hard gelach. Mijn kunstmarkten gaan niet door en ik ga vast niet reizen in het najaar. Mijn hele leven naar de Filistijnen. Ik ga andere wegen bewandelen. Want het zijn luxe problemen. Mijn dochter is nog steeds in de revalidatie kliniek. Ze heeft alsmaar therapie. Mag haar nog wel bezoeken maar iedere week verwacht ik een verbod. Ik vrees voor haar en het virus. Ze is zo kwetsbaar. Denk er niet teveel aan maar ik ben bang, zij is ook bang. Ze is nu thuis, de weekends gaat ze van vrijdag tm zondag naar huis. So long, Joyce

• 29 Maart 2020 - 10:46

Marijke En Will:

Wij hebben de afgelopen week in de tuin gewerkt en het achterstallige werk ingelopen, we komen amper buiten de tuin maar ja de zon schijnt en de tuin heet tegenwoordig klein Keukenhof.
    Gistermiddag kwam er een vliegtuig redelijk laag over en we zeiden tegen elkaar: he he daar zullen Jan en Gonny eindelijk in zitten dan kunnen we morgen naar het Midden Duin.
    Nou niet dus, maar jullie als echte globetrotters maken er vast wat van alhoewel tot 31 mei wel een beetje erg lang is.
    In ieder nog heel veel sterkte enne de zon schijnt wel maar je moet wel je skikleding aan!
    Liefs Marijke en Will.
    See you later....

• 29 Maart 2020 - 11:03

Judith:

Wat balen, al die onzekerheid! Maar wat goed dat jullie er toch nog wat van proberen te maken. Bijzonder hoor, maar jullie zijn natuurlijk best wel wat gewend als frequente reizigers! Als het echter echt tot eind mei duurt dan is dat wel heel lang! Heel soms gaat er een vliegtuig over en dan denk ik gelijk ‘weer wat mensen thuis’! Maar jullie dus nog niet helaas. Wel fijn dat je af en toe WiFi hebt om de kinderen en kleinkinderen te zien en spreken. Goed dat jullie straks even 2 weken in een fatsoenlijk huisje zitten, maar heel raar dat de camperbedrijven woekerprijzen hanteren in deze rottige tijd! Beetje asociaal, moet ik zeggen.
    Sterkte daar, maak er nog even wat moois van en hopelijk toch snel een vlucht naar huis.
    Lieve groet van Judith

• 29 Maart 2020 - 13:24

Karin Drijver:

Beste Jan en Gonny, respect voor jullie positieve houding. Wat fijn dat jullie voor volgende week nog een appartement gevonden hebben. Iets meer leefruimte en goed uitgangspunt voor een lekkere wandeling zo te horen. Houd vol en blijf gezond, groet Karin

• 29 Maart 2020 - 16:27

Nel Breed:

Hoi Gonny en Jan,
    Ja, dit is echt goed balen voor jullie. Maar ik vind toch dat jullie je goed houden. Je zal wel moeten, zul je zeggen. Mooi gezegd dat jullie emoties tussen labiel en laconiek zitten. Dat geloof ik graag. Fijn dat jullie straks in een appartementje kunnen. Dat is toch even weer iets anders. Hier is het ook heel bizar allemaal. Wij houden ons strikt aan alle maatregelen. Trouwens alle Nederlanders gaan dat steeds beter doen. Je doet dat vanzelf wel als je al die nare verhalen uit de ziekenhuizen hoort. Ik hoop echt dat jullie niet zo lang hoeven te wachten. Je hoort hier wel dat ze er ontzettend mee bezig zijn om alle Nederlanders overal vandaan terug te halen. We denken veel aan jullie en wensen jullie toch nog 'n goede tijd daar. p.s. Eind mei lijkt me heel erg lang. Dat kan ik bijna niet geloven. Hou je taai hè.
    Groetjes Herman en Nel

• 30 Maart 2020 - 00:10

Carla Elmers:

Hoi Gon en Jan

Jeetje joh. 31 mei is nog wel heeeel erg lang. Ik hoop dat het toch eerder gaat lukken. Maar ja als er inderdaad 2000 mensen terug moeten ----het is nogal wat.
    Hopelijk blijft het nog een tijdje goed weer en "mogen " nog lang wandelen.
    Hier is t ook niet alles, maar je bent in deze tijden toch het liefst bij je familie in de buurt!!!
    Sterkte met alles!!

Dikke kus
    Carla ( en Rob natuurlijk)

• 30 Maart 2020 - 22:47

Nel Thijssen:

Hoi Gon en Jan! Dacht dat ik een paar dagen geleden een heel verhaal aan jullie had zitten typen, maar ik kan het niet terugvinden, dus er zal wel iets fout gegaan zijn en doe ik het nog een keer. Het lijkt me toch wel leuk voor jullie om wat berichten uit het verre Nederland te ontvangen, geeft misschien weer een beetje steun.
    Jullie situatie is wel heel erg waardeloos, maar ik moet zeggen dat jullie wel de moed erin houden. Natuurlijk zijn jullie wel doorgewinterde reizigers, maar dit is wel heel uitzonderlijk! En Jan, je had zorgen over de heenreis, maar nu is het de terugreis die zorgen baart. Fijn dat jullie in ieder geval een appartementje hebben kunnen regelen. Zou fijn zijn als je er geen gebruik van hoeft te maken, maar je hebt dus in ieder geval onderdak.
    Hier zitten we "verplicht" thuis, met zo nu en dan een boodschapje. En veel werken in de tuin, want het zonnetje schijnt uitbundig, hoewel de temperatuur best laag is. En geen fysiek contact met de kinderen/kleinkinderen. Wel een beetje vreemd allemaal, houd tijd over omdat ze niet komen eten...
    De operatie die Nico zou ondergaan is uitgesteld: ziekenhuizen moeten zoveel mogelijk ic-patienten kunnen plaatsen. Ziet er ook niet naar uit dat die binnenkort kan plaats vinden.
    We hopen dat er snel een oplossing voor jullie gevonden kan worden. Tot die tijd wensen we jullie heel veel sterkte!!
    Hartelijke groet, ook van Nico,

nel thijssen