Berichten uit NZ - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu Berichten uit NZ - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu

Berichten uit NZ

Door: Gonny

Blijf op de hoogte en volg Janengonny

03 April 2020 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hello everybody,
Ja, even een berichtje vanuit downunder. Wel echt ver weg hoor waar we zitten. Dat merk je nu wel. Het is toch anders als je in Spanje opgesloten zit. Maar het gaat goed met ons.
We hebben veel stressmomenten gehad de afgelopen dagen. We worden bestookt met mail van de government, BUZA en de bijzonderbijstandclub, camping, camperboer etc etc Je bent er de hele dag mee bezig! We hoorden dat de Duitsers al gingen repatriëren. Leuk dan! Viel gluck!
Nou, een dag later ging dat dus ook niet door. Luchtruim blijft gesloten. We kregen een mail van de campérboer dat we de camper niet meer konden inleveren, we moesten op 1 plek blijven. Dus of verlengen die camper of 750 dollar wegsleepkosten. Nou daar hadden we geen zin in. Woekerprijzen en we hadden immers onze Airbnb al geboekt. Konden we daar eerder terecht? Nee dus. Gebeld met iedereen, dezelfde starre antwoorden. De politie zou ons oppikken, want je mag niet reizen, alleen essential travel.
1000x per dag een andere afweging maken, onze campingvrienden hadden de camper net nog 31 maart ingeleverd, dat kon nog!
Op een goed moment namen we het besluit het gewoon te proberen. 2 april ‘s morgens naar de airbnb, doodstil op straat, politie rondrijdend, spannend. We kwamen bij het huisje aan en hadden een digitaal slot. Wij stonden te klooien daar komt er een man uit dat huis. Nee, ik heb dit gehuurd en verlengd. Ja maar wij ook??? Nou gaan we Rosie bellen. Buurvrouw zei, nou dan heeft Rosie dubbel geboekt. Ja nee, dat zal toch niet waar zijn? !!
Gelukkig kwam de werkster langs en die zei nee hoor! We, verwachten jullie in een ander huisje nr. 3!! Yes.. OK, wij er naar toe. We werden zo blij, een prachtig huis met alles erop en eraan, schoon en een tuintje. Middenin de stad. Super!!!
Ok stap 1 is gelukt, wij rijden naar de camperboer 12 km. Weer heel spannend, maar we werden niet aangehouden en we komen daar aan. Hek dicht! O jeZus, wat nu??? Jan zag iemand en roepen naar die man.
Komt er een meisje aan, doet het hek open en zegt zet hem daar maar neer, sleutels op dashboard! OK! Hebben jullie een vlucht vandaag. Wij zeiden: Yeahh, Jaaa! Ok, zei ze safe flight!
Er wordt totaal niet gevlogen hier, maar we liepen slap van het lachen weg. Wat een spanning. Maar gelukkig zijn we ervan af. We liepen met plezier die 12 km terug, het was prachtig weer en ons nieuwe heerlijke huisje wachtte op ons.
‘s Avonds kregen we een mail van Buza dat het repatriëren kan beginnen. Eerst Australië en dan NZ. Of we nog ff de gegevens willen doorsturen. Natuurlijk, doen we dat!!! We hadden een goeie dag!!
Dus nu is het afwachten wanneer we erbij zitten. 16000 Duitsers gaan ons voor en dan 2000 Nederlanders.
We voelen ons alweer stukken beter nu we die zorgen voor die camper niet meer hebben en er een schot in de zaak komt. Hopelijk! Vandaag heerlijke gewandeld door een prachtig groen Christchurch. Er ligt hier een enorm park, 2x zo groot als het hele centrum, met prachtig bomen en een botanische tuin. Geweldig.
Hoop dat jullie het allemaal ook nog een beetje redden met de zelfisolatie. Het is echt bizar allemaal.
We genieten van de creatieve ideeen van onze kinderen om het leven leuk te houden. We krijgen filmpjes van challenges, optredens en andere leuke dingen. Krijgen wij ook energie van!
Nou het allerbeste voor iedereen en gezond blijven.
Knuffels van ons!

• 03 April 2020 - 12:11

Nel Breed:

Het is net 'n spannend boek. Als het boek maar een goed einde heeft, en daar geloof ik zeker in. Jezus, wat maken jullie veel mee. Gelukkig nu een beetje rust in de tent. We denken veel aan jullie. Hou je taai hè!

• 03 April 2020 - 17:22

Nel Thijssen:

Hoi Gon en Jan,

Nou, je kan niet zeggen dat jullie niets meegemaakt hebben, het blijft wel heel spannend! Gelukkig is er nu wel een lichtpuntje aan de horizon!! Had ook gelezen vanmorgen dat Nederlanders uit Australie en Nieuw-Zeeland nu opgehaald gingen worden. Eerst vanuit Australie, dan Nieuw-Zeeland. Dus het zou nog even kunnen duren, maar er wordt wel aan gewerkt. En gelukkig hebben jullie iets betere omstandigheden nu.... Hier ook spannende tijden voor heel veel mensen. Als je met de ziekte te maken krijgt is het niet fijn, getuige de tv-beelden. En de wereld om ons heen is wel raar, niet eerder meegemaakt. In principe binnen blijven, alleen boodschappen doen en anderhalve meter afstand als je met iemand staat te praten. Kinderen blijven thuis, uiteindelijk zijn wij een risicogroep.....
    We hopen echt dat jullie nu het ergste gehad hebben. Maak er verder het beste van en we gaan duimen voor een snelle terugkeer! Hartelijke groet van je broertje en mij.

• 04 April 2020 - 22:28

Riet Nap:

Dear Gonn en Jan, Nou dit is pas echt een avontuurlijke reis. Dat hadden jullie toch niet kunnen bedenken.
    Maar leuk is anders s denk.
    Gelukkig zijn jullie creatief en optimistisch van aard. Petje af zoals jullie je redden daar.
    In dit geval vergt het vooral veel geduld. Gelukkig zitten jullie niet helemaal opgesloten en een dak boven je hoofd.
    In tegenstelling tot hier, k beleef nauwelijks iets. Ga zo nu en dan een ronde fietsen ja langs Keukenhof.
    Zielig je ziet hier en daar tussen de struiken door de tuinman aan het werk.
    Ondanks de kou de laatste week komen de tulpen ook al uit.Zielig veel wordt er vernietigd.
    Op de grote bus parkeerplaats ligt een kleurrijk mozaiek van bloemen in de vorm van longen.
    Vandaag was het lekker warm in de tuin. K ben er niet uitgeweest ..K heb de blaren op de .... van het zitten.
    Mijn schoonzus in Nijmegen heeft carona, (de vriendin van mn overleden broer Hage.)
    Ze heeft ook astma. Het is heftig als je het zo hoort. Het ene moment voelt ze zich redelijk maar dat veranderd haar situatie weer naar zeer ziek en weer koorts. Best eng. 4 keer per dag belt iemand van het carona team hoe het gaat. Gelukkig hoeft ze nog niet worden opgenomen. Ze redt het nog met haar pufjes.
    Gelukkig hebben we al 5 weken geen live contact met haar gehad. Ons familie etentje 15 maart hadden we al afgezegd. Zij heeft het waarschijnlijk bij een vriendin opgelopen. Die is alweer aardig opgeknapt.
    Wat dat betreft zitten jullie daar misschien wel veiliger. Maar leuk is anders denk.. K hoop dat jullie snel duidelijkheid krijgen, wanneer jullie kunnen vliegen. Heel veel sterkte en hou de moed erin. Lieve groet

• 06 April 2020 - 21:56

Carla Elmers:

Hoi Gon en Jan

Wat spannend allemaal!! En moedig van jullie dat je toch de weg bent opgegaan om de camper in te leveren!! Goed hoor!1 Daar ben je inderdaad maar vanaf!

Probeer maar nog maar n btje van het huisje en de omgeving te genieten. En we duimen dat jullie binnenkort weer terug kunnen vliegen naar Nederland.

Liefs
    Rob en Carla

• 09 April 2020 - 17:27

Karin :

Nog geen beweging richting het huis? Jullie geduld wordt wel op de proef gesteld. Ik hoop dat er zo langzamerhand wat schot in de zaak komt. Sterkte ermee!

• 09 April 2020 - 22:04

Nel Thijssen:

Hi Gon en Jan!
    Nog helemaal niets te melden van down under? Hebben jullie wel het idee dat er wat gebeurt? Zou natuurlijk wel fijn zijn! Het zou zo maar kunnen zijn dat de maatregelen, die nu hier gelden, nog verlengd gaan worden. Allemaal niet zo fijn, maar kennelijk nodig. Afwachten dus..... Hoop dat er bij jullie enig schot in de zaak komt! Veel sterkte en hartelijke groet van je broertje en mij! Hou je taai!!!!!