Westcoast, gletsjers en sandflies - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu Westcoast, gletsjers en sandflies - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu

Westcoast, gletsjers en sandflies

Door: Gonny

Blijf op de hoogte en volg Janengonny

11 December 2012 | Nieuw Zeeland, Haast

Hi di hi! How are you?
Met ons gaat het fine. We waren dus onderweg naar de westcoast. De wegen zijn hier goed, wel smal en bochtig. Het is gelukkig niet druk. Er wonen op het zuidereiland, maar ruim 1 miljoen mensen. Dat noemen ze in China een dorp. De natuur is heel afwisselend bij elke bocht lijkt er een ander landschap naar voren te komen. Zit je in de groene bergen, om de bocht zijn ze ineens geel. Vol met bloeiende brem prachtig. Dan verschijnen er immens grote meren met prachtige begroeiing. het verveelt eigenlijk nooit. De westcoast is ruig en verlaten met een prachtige Tasmanzee. Hoogtepunt is de Franz Josefgletsjer. Slechts 19 km van zee ligt die gletsjer, wat heel bijzonder is.Je kunt hem op 2 plaatsen zien en dat hebben we natuurlijk gedaan. De wandelingen er naar toe waren fantastisch. De tracks worden hier met gele borden heel goed aangegeven. Ook onderweg stappen we vaak uit om naar een waterval, mooie lookout of zo te wandelen. Staat precies bij 2 uur lopen, moderate. Dat is hier prima voor elkaar. De gletsjer op zich viel ons wat tegen, maar we zijn misschien verwend met de Aarletschgletsjer deze zomer. De dorpjes hier zijn golddiggersdorpen, dat kun je goed zien een beetje wild-west. En de bewoners zijn dat ook. We waren in een tavern en hoorden dat elke vrijdag al die boeren uit de omgeving komen drinken. We hebben de foto's gezien, nou nou dat gaat eraan toe hoor!
In de valleien zie je boerderijen met enorme stukken land en schapen, heel veel schapen. Soms een hertenfarm en koeien, maar aan de westcoast ook heel veel sandflies.
Het zijn een soort fruitvliegjes, die met z'n twintigen tegelijk de caravan binnenkomen en steken. Je ziet ze niet en voelt ze niet, maar je hebt er minstens 4 dagen plezier van (ongelofelijk jeuk en pijn). Jan had een dikke arm en pols en mijn benen leken wel een landkaart.
Ons meest zuidelijk punt was Jackson Bay waar we whitebait hebben gegeten, een soort hele kleine visjes gebakken in een omeletje. Lekker!
We gaan nu weer naar de oostkust en hopen pinguïns te zien.
See you later guys!

• 11 December 2012 - 23:22

Carla:

Jammer van de sandflies!!
    Hadden wij ook.
    Zagen we een heerlijk rustig plekje om even koffie te drinken of zo.
    Begrepen we binnen de kortste keren waarom t daar zo rustig was!!
    Wat een prachtig blauw meer trouwens!!!
    Ben wel n btje jaloers hoor!!!
    Nog ruim een week en dan zien jullie kleine Noor weer. Lijkt me ook weer heerlijk!!
    Geniet maar weer!!

gr
    Carla

• 14 December 2012 - 08:57

Marieke:

Gedver, lelijk daar zeg!

• 16 December 2012 - 00:35

Maudy:

Heerlijk om te lezen jullie verhalen! Er komen weer allerlei herinneringen bij me boven, wat is het toch een fantastisch land. Niet lang meer voor jullie dit grote genieten met de kinderen gaan delen. Veel plezier samen! Lfs Maudy