Golden Bay, wijn proeven en walvissen spotten - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu Golden Bay, wijn proeven en walvissen spotten - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu

Golden Bay, wijn proeven en walvissen spotten

Door: Gonny

Blijf op de hoogte en volg Janengonny

05 December 2012 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vanuit Picton gingen we naar het Abel Tasman National Park. Dat ligt helemaal in het noord westen van hét zuidereiland.
Abel Tasman (een Groninger!!!) ontdekte in 1642 Nieuw Zeeland, toen hij toevallig in Indonesie was. Hij durfde niet aan wal te gaan, want de Maori's stonden In gevechtshouding. Nou, ik snap die Abel wel.....!
120 jaar later ging James Cook terug met kaarten onder zijn arm en nam NZ in. in ieder geval is het park naar Abel vernoemd, staat er een standbeeld en het is er prachtig. De zee, de uitzichten, de begroeiing, je kijkt je ogen uit. We hebben daar een paar dagen prachtige en spannende wandelingen gemaakt naar de watervallen en langs de kust.
Vanuit hier reden we terug naar Blenheim, bekend om het wijngebied. Daar hebben we lekker wijn geproefd op de Forrester wijngaard. Bijzonder om mee te maken.
Vanuit Blenheim reden we langs de oostkust naar Kaikoura. Hier is het centrum van de dolfijnen, walvissen, zeehonden, zeeleeuwen noem maar op. Nou, dat hebben we meegemaakt en hoe. We gingen op tocht en hebben twee walvissen gespot en tig dolfijnen. Alleen de pinquins hebben we nog niet gezien, maar hopelijk komt dit nog. Ook hier hebben we weer een mooie wandeling kunnen maken en daarna zijn we op weg gegaan naar de westkust. Halverwege ligt Hanmer Spring en daar maakte we een tussenstop om uitgebreid van de thermale baden te genieten.
Het landschap is wel bijzonder. Soms kijk je naar links en dan denk je ik ben in een tropisch land en dan kijk naar rechts dan zie je Oostenrijk. Zeer afwisselend en bijzonder.
Het leven op de campings (we hebben nog niet vrij gekampeerd, maar wellicht komt dat nog) is ook wel apart. Wij hebben een MAUI camper en andere MAUI kampeerders zijn dan gelijk je vrienden. Toch leuk om mee te maken.
Nou een dikke HUNGI ( dat betekent neuZen in het Maori) en tot de volgende keer maar weer.

• 06 December 2012 - 13:55

Marieke:

Jaaaaa hoor!!!! Heb je die foto zelf gemaakt??? Van die walvis?
    dan noem ik je vanaf nu Gonny Huff (ofzo).
    Dit zijn wel de mooie plaatjes,

Geniet en tot over twee weken,

Kus van ons!

• 07 December 2012 - 10:32

Carla:

Hoi Gon en Jan
    Dat ziet er nog eens heerlijk uit zeg!!!
    Doe mij er ook maar eentje!!!!!
    Hier is t nu code oranje.
    De helft van mn collegas is van schrik thuisgebleven.
    Sneeuw en veel wind!!
    Ik vind t gewoon een lekkere wintersport-dag!!
    Wat een tegenstelling met t weer bij jullie he?
    gr
    Carla

• 07 December 2012 - 13:45

Gerard Margot:

Hoi Gon en Jan ,
    Hoorde van Marieke en Rogier dat jullie zo genieten,
    echt te gek hoor zo,n walvis spotten,
    Zoals je al gelezen hebt kan je beter daar zitten als hier ,
    over 14 dagen de kleine Noor weer zien dan beleef je ook wat hoor ,wij noemer haar lampie
    dat betekend heel slim !!!!!
    Namens Gerard en mij geniet van al dat moois wat je uiteraard nog tegen zal komen ,en een hele gezellige tijd met zijn allen in Bali
    Groetjes Gerard en Margot

• 07 December 2012 - 14:04

Ingrid:

Ha die Jan en Gon
    Volgens mij is die foto van die walvis van een ansichtkaart!!!! dat lukt nooi zo mooi toch
    Dan heb je alleen wat oortjes of een puntje staart! (denk aan de hypo's van Londa....geloofden wij ook niet!) hahaha
    genier maar lekker, ik krijg de indruk dat nw zeeland ( op de bananen na) wel een beetje jullie land is ook!
    daaag

• 07 December 2012 - 14:04

Ingrid:

Ha die Jan en Gon
    daaag

• 14 December 2012 - 13:21

Marieke:

By the way, interessant bijschrift bij die foto waar je naast de walvis aan een wijntje zit. Fijn he zo'n woordenboekje: deze vind oksel lekker??