Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu

Van Noord naar Zuid

Door: Gonny

Blijf op de hoogte en volg Janengonny

08 Maart 2020 | Nieuw Zeeland, Wellington

Kia Ora! Hi guys,
Vanuit Napier zijn we dwars over naar de andere westkust gereden en vervolgens naar Wellington. Wellington is de hoofdstad van NZ met zo’n 400.000 inwoners. Het is een uitgestrekte stad en ik dacht dat het provincialer zou zijn. Het heeft echt uitstraling een universiteitsstad met veel jonge mensen. Veel terrassen en cafe’s supergezellig. Aanvankelijk gingen we er met de camper in, maar dat was geen haalbare kaart ivm parkeren. We durfden het niet aan om een parkeergarage in te gaan, ten eerste voor de hoogte maar ook je wendbaarheid in zo’n garage.
We gingen dus door naar onze overnachtingscamping want de volgende ochtend moesten we om 11 uur aantreden voor de overtocht. Toen kwamen we op het idee om met de bus naar het centrum van Wellington te gaan. Supérgoed idee, leuk om te doen en heel gezellig. Gewinkeld, gesightseed en lekker een terrasje gepikt. Dat kan hier, maar in alle andere stadjes, die we in doorgekomen is geen sprake van gezellige terrasjes. Er zijn (vaak Aziatische) afhaalrestaurantjes, KFC of iets dergelijks. Niet echt heel uitnodigend.
De volgende dag aantreden voor de boot. Dat verliep bijzonder voorspoedig. Lekker op tijd op de boot, campertje geparkeerd en op naar het dek. Het was prachtig weer en een rustige zee. Het kan ook een zeer woelige en waaierigheid tocht zijn. De overtocht is 96 km. Het Zuidereiland is groter dan het Noordereiland, maar er zijn beduidend minder inwoners. Er is ook heel veel te zien. Deze keer hadden we qua weer echt geluk, we hebben 3,5 uur lekker op dek gezeten en enorm genoten van wat er voorbij kwam. Eerst langs het Noordereiland, later open zee en nog later door de fjorden van het Zuidereiland. Echt een geweldige cruise!!
Aangekomen op het Zuidereiland zijn we doorgereden naar Nelson. Toch nog wel 2 uur rijden door de bergen met smalle, slingerende wegen. Toen we eindelijk rond 19 uur op onze camping aankwamen, bleek die vol !!! Ja hoor, dat hadden we nog niet eerder meegemaakt. Hoezo!???
We hadden geen zin meer om lang te rijden. Gelukkig vonden we niet veel verder een camping met een prachtige plek met uitzicht op zee. De douches waren wel wat minder, maar ok!
Vandaag hadden we een “nuttige” dag. Dat wil zeggen we begonnen met een gaslek in onze gastank. We ontdekten dat door gaslucht en zeepsop en ja hoor een lek. Gebeld met Maui en we konden ondanks dat het zondag was, terecht daar en daar vlakbij voor een monteur, die speciaal van huis kwam. Dat verliep trouwens prima, leuke vakman, een nieuwe gastank en rijden maar. Top!
Toen tanken, boodschappen doen, wasjes doen, camper schoonmaken, beetje wandelen en voorbereiden op de komende weken. Poeh, poeh, wat een druk. Nee hoor, lekker gevoel dat alles weer klaar is.
Morgen gaan we naar Abel Tasman NP, dat belooft ook weer veel nieuwe uitdagingen. Het lijkt trouwens wel of al die mooie plekken ook een soort gewenning wordt. Nee, dat mogen we niet laten gebeuren.
Nou allemaal een lekkere hongi en tot de volgende keer!

PS Hongi=traditionele begroeting Maori (neuzen)

• 08 Maart 2020 - 17:55

Carla Elmers:

Oh wat leuk om alles zo te horen ! We reizen echt met jullie "mee"!
    En wat een service van zo n camperbedrijf! Goed hoor.

Laten jullie je met n boot wegbrengen in Abel Tasmanpark en dan wandelend terug?
    Wij vonden dat n hele mooie wandeling.

We wensen jullie nog veel plezier daar !

Kussie

• 09 Maart 2020 - 16:24

Judith:

Wat heerlijk om zo mee te reizen met jullie! Klinkt geweldig, die cruise van het Noorder- naar het Zuidereiland, vooral het fjordengebied! Wat genieten jullie lekker! Nog veel plezier! Liefs Judith