Cruisen over de Yangtze - Reisverslag uit Yichang, China van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu Cruisen over de Yangtze - Reisverslag uit Yichang, China van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu

Cruisen over de Yangtze

Door: Gonny

Blijf op de hoogte en volg Janengonny

14 November 2012 | China, Yichang

De Yangtze rivier is op 3 na de langste rivier ter wereld. Na de Nijl en de Mississippi. Hij is 6358 km lang. Wij hebben 4 dagen en 3 nachten over de Yangtze gevaren totaal 660 km. We zijn begonnen in Chongqing en in Yichang weer van boord gegaan. De cruise was georganiseerd door " Jan aland reisbureau " en ik moet zeggen... Chapeau !!! Tot in de puntjes geregeld. De hut was prachtig en voorzien van een balkon, het eten was heerlijk en elke dag waren er uitstapjes per houten bootjes of gewoon aan de wal. Het eten was drie maal per dag en wij zaten aan tafel met 6 Belgen en 2 Brazilianen. Dat was ook heel amusant!
het was rustgevend om door het mooie landschap te varen. Het weer wordt langzaamaan wat beter zo rond de 17-19 graden. Nou dat is heel wat beter dan een paar weken geleden.
Aan het eind van onze cruise eindigen we bij de Drie Kloven Dam. de grootste dam ter wereld die in 2009 klaar was na 10 jaar bouwen. Een heel prestigieus project wat tegelijkertijd ook heel omstreden is omdat er 1,4 miljoen mensen daarvoor hun huizen uit moesten en omdat de natuur grote schade werd aangedaan. En dat allemaal om de elektriciteit voor heel China op te wekken en de overstromingen te beperken, natuurlijk.
We zijn door 3 prachtige kloven gevaren, maar 10 jaar geleden stond het water daar 175 m lager. Dat kun je je nauwelijks voorstellen, dan waren die kloven nog vele malen hoger en smaller. Je zag dat dorpen en steden gewoon opnieuw gebouwd zijn omdat de originele dorpen onder water zouden staan. Bizar om te zien en tegelijk ook jammer dat we hier niet 10 jaar eerder waren.
De laatste nacht om 12 uur gingen we door de sluis van de dam. Een bijzondere ervaring. Gelukkig komt Jan uit IJmuiden en kon hij me alles uitleggen. We zagen zo het water 25 meter zakken en dat was nog niet voldoende want dit gingen we vijf keer achtereen doen. Dus door vijf sluizen achterelkaar. Wat een groots project . Daar hebben we niet meer op gewacht, want dat duurde nog 4 uur. De volgende dag maakte we een excursie naar de dam. Interessant en indrukwekkend, vooral voor Jan want die had de turbines zien maken in Bilbao.
Gistermiddag zijn we van boord gegaan en zijn per trein naar Wuhan gereden. Deze keer meet een snelheid van 195 km per uur. Weer hadden we slechts staanplaatsen. Het schijnt dat je 10 dagen van tevoren moet boeken om je te verzekeren van een softseat. Gelukkig hebben we een groot deel van de reis kunnen zitten. Ook al omdat een leuke jongen graag Engels met ons sprak en mij zijn stoel aanbood. We ondervinden veel vriendelijkheid bij de Chinezen. We reden samen met 2 meisjes vanaf de boot naar het treinstation, zij hielpen ons met de kaartjes en met de taxi. We gingen kussend uit elkaar.
We zitten nu in Wuhan (10 miljoen) in een leuk hotel ( met wifi) en gaan vanavond met het vliegtuig naar Guilin. Daar moet het echt rustiger worden en mooie natuur. We zien ernaar uit!

• 14 November 2012 - 15:09

Ha die Jan en Gon
    natuurlijk willen wij je reisverhalen volgen; ben alleen beledigd dat je van de week pas mailt met jullie site!!!!!!
    Wat enig om te lezen zeg!
    ik geniet al helemaal mee
    zeggen ze niks van je rooie haar? of is datr normaal voor een 70-jarige hahaha
    groetjes

• 14 November 2012 - 15:09

Ha die Jan en Gon
    Wat enig om te lezen zeg!
    ik geniet al helemaal mee
    zeggen ze niks van je rooie haar? of is datr normaal voor een 70-jarige hahaha
    groetjes

• 14 November 2012 - 15:13

Ingrid:

oeps vorige bericht er per ongluk twee keer op: nou dan zie je wel dat ik het lees he

• 14 November 2012 - 15:13

• 14 November 2012 - 22:46

Carla:

Hoi Gon en Jan

Wat een avontuur zeg!! Ik vroeg me inderdaad wel af hoe t jullie zou vergaan daar in t koude China!!!
    Was er in jaren niet zo koud geweest geloof ik! Heel indrukwekkend die muur, maar ook dat leger. Maar ik zou denk ik ook toe zijn aan wat groen! Heel veel plezier nog en ik zie uit naar t volgende verslag! Gr Carla

• 15 November 2012 - 10:47

Marieke:

Wauw opie en omie,

wat hebben jullie ineens een 'followers'.. Goed zeg!
    Leuke verhalen. Bevalt het nu in Guilin? En genieten van de rotsformaties, bij voorkeur op een bamboevlotje over de li-river. Bamboo!!

Genietze, kuskus