Hong Kong en het afscheid van China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu Hong Kong en het afscheid van China - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Janengonny Aland - WaarBenJij.nu

Hong Kong en het afscheid van China

Door: Gonny

Blijf op de hoogte en volg Janengonny

22 November 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Van Shenzen 2 uur bussen en je bent op Hong Kong Island, vertelde de leuke receptioniste van ons hotel. Ze vertelde waar het busstation was, dus OK wij op pad. Dat busstation had iets weg van Schiphol en er stonden ongeveer 1000 (en dat is deze keer niet overdreven !!!!!) mensen in rijen te wachten. We mochten gelukkig in de korte rij, paspoort controle, briefje invullen etc. Nou dat viel nog mee, in de bus. Tien minuten rijden uitstappen en toen ... nee he, weer in een rij met weer 1000 mensen. Wij vinden de Chinezen hele leuke mensen,je kan echt met ze lachen, ook al roggelen ze bijna in je schoenen. Maar in een rij komt het slechtste in hen boven, oude mannetjes, bejaarde vrouwen duwen en werken met ellebogen, zoals wij dat niet kennen. Het was ons al opgevallen op de treinstations, maar we begrepen dat niet, want je hebt allemaal een stoelnummer. ???? Nou dat was dus effe leuk, weer terug om weer een ander briefje in te vullen. Het lijkt Amerika wel. Uiteindelijk zijn we er toch gekomen.
Hong Kong is wel een apart deel, maar behoort toch bij China.Wij wisten dat niet. In 1984 hebben de Britten Hong Kong teruggegeven aan China,met de restrictie dat het kapitalistische klimaat voor tenminste 50 jaar bewaard mag blijven. Nou dat is
tot nog toe gelukt. We vonden Hong Kong heel leuk, ook natuurlijk drukbevolkt en wolkenkrabbers, maar er is wel veel
sfeer. Leuke cafeetjes, terrasjes, lekker niet-Chinees eten, zoals Japans en Viernamees. Nee we hebben het niet gevonden met het Chinese eten, soms smaakte het wel, maar nee...... We gaan geen cursus Chinees koken volgen.
We zijn naar de Victoria Peak geweest en een boottocht door de haven gemaakt. Heel leuk, het weer werkte niet echt mee, want het was bewolkt en soms zelfs regen. Wel een graadje of 19. Vandaag zijn we naar Aberdeen gegaan een visserplaatsje aan andere kant. Leuk om te zien en nu zit ik op de airport te schrijven.
We hebben China ervaren als een land vol tegenstellingen Aziatisch en communistisch, toch grootverschil arm en rijk, in ontwikkeling,rijk aan historie en mooie natuur, maar zooooo groot. Voordat al die gebieden waar wij niet zijn geweest meekomen met de economie zijn we heel wat jaren verder. Zeker op het platteland blijft De Partij nog echt de dienst uitmaken via hun netwerken. Interessant en bijzonder.
We sluiten China af en gaan, nee niet naar .....huis, maar gewoon naar een avontuur verder. We hebben ontzettend zin in mooi weer, heerlijke natuur om door te dwalen, wonen in een camper en buiten zitten in je kampeerstoeltje. We moeten alleen nog effe 10uur vliegen, denk je dat je al een eindje op weg bent.
Wordt vervolgd........ De volgende keer vanuit een ander werelddeel namelijk Oceanie.

• 22 November 2012 - 11:11

Mariek:

YEAH! New Zealand here comes grannie!!